23.05.2013

Dragster EuroGames - 4th Grand National Bechyne

Bechyňským letištěm se nese řev motorů v nejvyšších výkonech i otáčkách. Betonové panely lemují speciálně upravenou trať. Pilot sleduje startovací stromeček. Napětí by se dalo krájet. A pak už jsou diváci jen ovanuti proudem horkého vzduchu, vůní benzínu a spálených gum. Tento scénář důvěrně znají všichni příznivci jedinečné akce, která nese název Dragster EuroGames!

22.11.2011

2nd Grand National

Počasí za okny může jen těžko evokovat atmosféru slunného víkendu prošpikovaného adrenalinem, řadou nadupaných kár, dusotem V8 motorů a oblaky ze spáleného benzínu a pneumatik, ale určitě stojí za to si tento výjimečný dragterový závod uskutečněný na jihu Čech krátce připomenout. Po likvidaci dragstripu v Luckau se totiž už po druhé sjeli závodníci z celé Evropy na dráhu do Bechyně.

21.11.2011

Na štítě i se štítem

Patří mezi nejrychlejší ve svých třídách nebo disponují technikou evropské úrovně, jsou to zapálení dragsteroví závodníci a nadšenci, ale v českém mistráku je nepotkáte. Přestože jsou na okraji české dragsterové komunity, bez zájmu a podpory oficiálních míst s hrdostí reprezentují Českou republiku na dragstripech celé Evropy a posouvají hranice časů směrem dolů.

20.11.2011

European Drag Finals Santa Pod Raceway

V září začíná podzim a to je asi tak všechno, většinou je tento měsíc ve znamení konců. „Konec“ v našem zaměřovači se týkal Mistrovství Evropy dragsterů, který neodmyslitelně patří do anglického Santa Pod. Bývalé letiště se v dragstrip proměnilo v roce 1966 a stalo se mekkou dragracingu v Evropě. V současnosti je dost těžké najít od března do října víkend, kdy by se tam nekonal nějaký závod nebo show. Na kvalitě trati a pořadatelů je to vidět a dragsterové finále mu právem náleží.

19.11.2011

Nitrolympx – nitromethanová smršť

Ploužím se depem, oči mi jezdí z jedné strany na druhou a vychutnávám si tu atmosféru, kterou je celý padock prosycený. Všude kam oko dohlédne, jsou nadupané stroje postavené za jediným účelem, dostat se do ¼ míle vzdáleného cíle co nejrychleji. Díky vypsání šampionátu Mistrovství Evropy aut (FIA) a motocyklů (UEM) bylo o kvalitní obsazení nejsilnějších tříd postaráno. Nebylo to jen 10 Top Fuel Dragsterů, které na tribuny přilákaly desetitisíce fanoušků tohoto adrenalinového sportu.

18.11.2011

2nd Grand National

Červen je doslova měsícem hojnosti pro dragstermaniky. Snad každý víkend je někde akce plná adrenalinu, rychlosti a dýmu ze spálených pneumatik a benzínu. Závodilo se v Maďarsku (Kunmadaras), ve Švédsku (Tierp aréna), v Holandsku (Drachten Explosion), ale hlavně u nás, v Čechách (Drag Day a Grand National). To aby se jeden naklonoval, aby stihl alespoň polovinu z nich a to ani nemluvím o trpělivosti rodinných příslušníků.

17.11.2011

Test & Tune Bechyně

Pokaždé se zima zdá dlouhá, ale ta letošní mi přišla ještě o něco delší. Dragsterový absťák přímo úměrně rostl jak se prodlužoval den a zvyšovala venkovní teplota. Jen prohlížení fotek a sjíždění webových stránek už nestačilo a výstava mohla být pro některé jen malou útěchou. Pozornost všech dragstermaniaků se upírala na každoroční testování.

16.11.2011

Anorektická Busa aneb když kila vadí

Co je dragster ví snad už každý, ale zažitý předsudek, že na jízdě jen rovně nic není se snad nikdy nepodaří vyvrátit. Tak vás třeba následující řádky vyvedou z omylu, pochopíte a budete šířit osvětu mezi nevěřící, že postavit a naladit speciál je neskutečná hromada práce, zkušeností a peněz a sednout si potom na potvoru, která disponuje stovkami koní není žádná legrace. K názorné ilustraci a demonstraci poslouží Suzuki Hayabusa Turbo Ondry Klymčiwa.

15.11.2011

Co a jak v dragsterech

Může se to zdát jako holý nesmysl, bavit se teď o dragsterech, které k závodění potřebují perfektně čistý a suchý dragstrip, když za okny poletuje sníh a rtuť v teploměru se schovává pod nulou. Naopak, kdy jindy se ohlédnout po tom co se děje a co nás, příznivce nadupaných monster, v letošním roce čeká.

14.11.2011

Pod plným plynem

Některé akce proběhnou a neštěkne po nich pes, za to některé se zaryjí hluboko pod kůži a vzpomínky jsou pořád jako živé. Mezi takové podniky bezesporu patří dragsterový svátek Nitrolympx Hockenheim. O to víc, když se jednalo o 25. výročí od prvního závodu na německém Hockeheimringu a není proto od věci mluvit o legendárním závodu ve zrychlení. Oprávněně si do titulku dávají „Home Of Speed“.

20.01.2011

Nový Dragracing klub

Vážení jezdci, jak jste již byly informování zástupci CDC, na poli dragsterů vznikla myšlenka založení nového klubu při AČR a posléze zřízením druhého střediska motocyklového sportu.

31.12.2010

Jubilejní Nitrolympx

Jak se stane ze závodu legenda? Těžko říct, ale určitě musí být kvalitní, navštěvovaný, dobře jezdecky obsazený, velkolepý a rozhodně musí nějakou dobu tyhle kvality potvrzovat. Tak to všechno Nitrolympx v Hockenheimu splňuje. Letos závody na „Rico Anthes Quatermile“ oslavily 25. výročí a účast byla možná až moc velká.

31.12.2010

Kosa jako z nosa

Trošku jsem se podivoval nad datumem posledního závodu českého mistráku navíc na Slovensku a na trati, na které jsme nikdo z nás nestartoval. Ale body jsou body a v boji o titul se nesmělo nic ponechat náhodě. To by tak hrálo, takže jsme se sbalili a vyrazili do neznáma směr východní hranice.

31.12.2010

Na střeše na Šestce

Způsobů jak si zvýšit hladinu adrenalinu je spousta a dragstery jsou jedním z nich, a velmi osvědčeným. Sériová auta a motorky, potom lehce natuněné stroje, dál Modified třídy a nakonec královské Top Fuel Dragstery. Co víc může trumfnout monstra s výkonem 6500 koní akcelerující z 0 na 500 km/h za 4,8 sec? Možná dragstery startující systémem „4 wide“ (čtyři najednou) nebo závody na písku.

31.12.2010

Projekty „X“

Stejně je to zvláštní disciplína tyhle dragstery, vždyť rozdíl mezi časem stráveným vývojem a údržbou a požitkem z jízdy je asi největší ze všech známých motoristických sportů. Stroje jsou extrémně výkonné, tvarově bizardní a jako by toho nebylo dost objevují se mezi nimi nepochopitelné konstrukce využívající nejroztodivnější tvary a pohonné jednotky, aby zaujali diváky a vyvinuli maximální akceleraci. Říkejme jim projekty X, které pro letošek nahradili přehlídku šrotu a kreší.

31.12.2010

Pod plným plynem

Některé akce proběhnou a neštěkne po nich pes, za to některé se zaryjí hluboko pod kůži a vzpomínky jsou pořád jako živé. Mezi takové podniky bezesporu patří dragsterový svátek Nitrolympx Hockenheim. O to víc, když se jednalo o 25. výročí od prvního závodu na německém Hockeheimringu a není proto od věci mluvit o legendárním závodu ve zrychlení. Oprávněně si do titulku dávají „Home Of Speed“.

08.08.2010

Drag Euro Games

Predators - všude tam, kde se vesmírní lovci objeví, rozpoutají doslova peklo a něco podobného se povedlo Predators z Jižních Čech. Na letišti v Bechyni také rozpoutali peklo, ale plné adrenalinu, dýmu ze spálených pneumatik a benzínu v rámci akce, která neměla v Česku obdoby. V polovině července se totiž konal první roční závodu Dragster EuroGames – Grand National.

08.08.2010

Evropa v Hoškovicích

Jestli někdo z vás ujíždí na monstrózních stavbách a maximálně nadupaných motorech, tak si postupně najde cestu k dragsterům. Je to disciplína plná adrenalinu a opravdového extrémního stavitelství a kutilství. U nás neexistuje nic, žádná disciplína, která by skloubila technické lahůdky a brutální výkon na hranici únosnosti materiálu.

31.05.2010

Test & Tune Bechyně

Vidlicový osmiválec vytočený do startovacího omezovače na 4500 otáček masíruje bubínky v uších a vibrace prostupují celým tělem. Po rozsvícení zeleného světla na startovacím stromečku osmset koní trhne autem a emoce se ještě umocňují. S mrazením v zádech přihlížejících mizí sympatické Chevy Camaro k čtvrtmíli vzdálenému cíli. Po pár vteřinách zůstal prostor startu zaplněn pouze oblakem ze spáleného benzínu a gumy a na světelné tabuli naskakovaly hodnoty maximální rychlosti a času.

30.05.2010

Test & Tune Bechyně

A je to tady. S příchodem jara se začíná rozjíždět dragsterový kolotoč, který se zastaví až po nějakém půl roce závodění. Za tu dobu budou propáleny tisíce litrů paliva a zničeny stovky pneumatik. Všichni se po dlouhé zimě těšili na první závody v Hoškovicích, ale letos poprvé byl dragsterový fanda uvržen do nelehké situace. Musel volit.

29.05.2010

Tradice za každou cenu

Letošní zima byla nad míru depresivní, všude spousty sněhu a pořád zataženo. Nebylo divu, že při prvních jarních teplotách to začalo na silnicích bzučet a v kalendáři se připomenula poznámka „Výstava motocykl“. Jasná zpráva, už se těším a hledám volný termín mezi čtvrtkem a nedělí, abych vyrazil potěšit oko a duši.

28.05.2010

Super streetový střelec

Dragstery si u nás získávají stále více příznivců a není se co divit. Přímo raketovou rychlostí roste úroveň jednotlivých tříd, zejména těch, které mají návaznost na okolní dragsterovou Evropu. Každý, kdo se tomuto adrenalinovému sportu jen trošku věnuje, tak musel postřehnout zvýšenou prestiž třídy modifikovaných streetů.

29.12.2009

Závěr sezóny (YK)

Závěr sezóny patří slavnostnímu vyhlášení „Mistrů ČR“ ve všech motocyklových disciplínách, které vyhlašuje Federace Motocyklového Sportu Autoklubu ČR. Letos se opět konalo v Praze,v příjemném prostředí hotelu TOP.

11.11.2009

Koncem roku šrotu trochu

Dragstery jsou extrémní disciplína s extrémními výkony, ale také destrukcemi všeho druhu. A není divu, vždyť motory disponují tisícovkami koní a namáhání materiálů je na samé hranici únosnosti.

10.10.2009

¼ mílová rekapitulace

Už v minulém čísle několikrát zazněla zmínka o konci sezóny a při pohledu z okna nezbývá než si přiznat, že je to tak. V podzimních plískanicích, teplotách sotva nad nulou a všudypřítomném spadaném listí nezahlédnete na letišti dragster ani kdyby jste se na nudličky nakrájeli. Leda že by nějaký šílenec ještě na poslední chvíli testoval své pokusy.

01.09.2009

Drag Day Finals

Zazvonil zvonec a mistráku je konec. Jo jo, už je to tak, Mistrovství České republiky dragsterů má za sebou další úspěšný ročník. Všechno to začalo na letišti v Hoškovicích a po čtyřech měsících se kruh uzavřel, aby se na kvalitní hoškovické trati rozhodlo o přísunu posledních bodů do konečného zúčtování.

22.08.2009

NitrolympX Hockenheim - 2

Nitrolympx je bez diskusí jedním z největších dragsterových závodů a dokazuje nám to už 24 sezón. Doufejme, že i do budoucna se na tom nic nezmění. Ten, kdo si přičichne k vůni spáleného nitromethanu a pneumatik bude mít srpnové datum tohoto svátku tlustě zakroužkované. Už nic vás nezbaví závislosti a nezastaví před pravidelnou dávkou.

21.08.2009

NitrolympX Hockenheim - 1

Závodní okruh Hockenheimring se všemi jeho zatáčkami zná asi každý milovník motorismu, ale sytě černou dráhu začínající v poslední zatáčce před cílovou rovinkou zaregistroval málo kdo. Už 24 sezón se zde sjíždějí dragsteroví nadšenci, aby potrápili svoje stroje na speciálním ¼ míle dlouhém dragstripu.

20.08.2009

NitrolympX Hockenheim

Srpen patří mezi nejoblíbenější měsíce a důvodů je hned několik. Tak hlavně srpen je měsíc dovolených, člověk vypadne z kolotoče shonu a to je paráda, když už je v práci, tak telefon zvoní jen sporadicky a co hlavně? Hlavně na nás, dragsterové příznivce a nadšence, čeká svátek s nitromethanovým aroma – NitrolympX Hockenheim.

11.07.2009

XXI. Grand National Luckau 1

V průběhu zimy jsme si řekli o něco málo o dragsterových pojmech, představili si základní třídy od těch nejslabších až po super nadupané Top Fuel Dragstery a nezbývá než přejít k praxi. Skvělou příležitostí pro kontakt se speciálně upravenými stroji a prověření nabyté teorie byl mezinárodní závod v Luckau.

10.07.2009

XXI. Grand National Luckau

Rok utekl jako voda a dlouho očekávaný prodloužený červencový víkend byl tu. Letos na mě nečekala tak těžká volba jako vloni mezi tradičním a oblíbeným Maďarskem a závodem v Luckau, který byl blízko a lákal pestrým startovním polem. Jo jo, letos bylo dávno dopředu rozhodnuto a v pátek odpoledne jsem vyrážel po D8 směrem na Drážďany a Berlín.

30.06.2009

19. Drag Day

Ani se nestačili obyvatelé Hoškovic u Mnichova Hradiště vzpamatovat z prvních závodů a už tu byly další a tentokrát mezinárodní. To znamenalo mnohem početnější startovní pole a o jeden den více rámusu z letištní plochy. Kromě obvyklých tříd českého mistráků přibyla třída Super Twin Top Gas a Hellfire Jet Bike, který svou ohnivou show doplnil už tak dost atraktivní závody nadupaných monster na čtvrt míle.

21.06.2009

Dragsterové opáčko

Články o dragsterech se v Motoráji objevují už od doby, kdy se psal ručně a fotky do něho lepily. Trošku přeháním, ale chci jenom říct, že je to už hodně let. Jako dragstery jsme mívali lepší pozici, teď musíme být skromnější, ale s texty jsme se dostali tak daleko, že jezdce oslovujeme křestními jmény a to že každý zná na čem kdo jezdí se bere jako samozřejmost. Neměli bychom při tom zapomínat, že ne všichni čtou Motoráj od jeho vzniku a nebo že každý je odjakživa zapáleným dragstermaniakem a občas se vrátit k základním informacím. Pokusím se to napravit.

21.06.2009

První jarní

Konečně je to tady, ta zima se zdála nekonečná. Nová sezóna klepe na dveře a jak jednou trefně poznamenal ve svém textu Michal Ponca draci vylézají z děr. Poprvé byla tato monstra k vidění na výstavě Motocykl v Holešovicích a po druhé na testovacím dni v Hoškovicích na letišti

21.06.2009

Dragsterové minimum

Už několikrát jste měli možnost se na stránkách časopisu setkat s články o dragsterech, monstrech s neuvěřitelným zrychlením, popisující strhující atmosféru na závodech. Shodli jsme se, že tyto stroje překypující výkonem, hightech technologiemi a úchvatným lakem by měli být nedílnou součástí Chrom a plameny. Na úvod jsme si pro vás připravili stručné seznámení s touto disciplínou a základními pojmy, se kterými se můžete setkat i na závodech u nás.

21.06.2009

Na co mám

Trefná otázka v tuto chvíli neznamená jak jsem na tom s penězi, i když to s tématem úzce souvisí, ale do jaké třídy se přihlásit. Každý, kdo už doma stroj snů má a nebo se ho hodlá teprve postavit by si měl nejdříve položit zcela zásadní otázku:“Čeho chci dosáhnout a v jaké kategorii“. Můžu být hvězdou privát sprintu s naleštěnou károu a nebo být na řvoucím monstru dragsterovým závodníkem.

21.06.2009

Špička ledovce

V předcházejících dílech jsme si představili dragstery jako takové a kategorie nám nejbližší, ale aby bylo naše povídání kompletní zbývají nám monstra nejnadupanější, typická pro tento sport svojí konstrukcí a brutálním výkonem motorů. Nic na světě se spalovacím motorem neakceleruje rychleji než Top Fuel Dragster.

21.06.2009

18. Drag Day

První závod vždycky vzbuzuje rozporuplné pocity, protože se na něj každý těší a přitom má obavy jak to všechno dopadne. Není možné ho brát jako zahřívací a nebo přípravný, protože i tady se rozdají bodíky, které by v celkovém počítání mohly chybět. Ačkoliv se zima pokaždé zdá dlouhá najdou se tací, kteří první závod nestihnou, protože motorka nefunguje jak má nebo nedorazily objednané díly a nebo slíbené peníze.

31.12.2008

Koncem roku šrotu trochu

Tak letos nějak nevím jestli je to dobře nebo špatně, prostě železo nelétalo vzduchem jako přecházející roky. Z pohledu závodníků určitě super, protože každá destrukce znamená ztrátu času s opravou a hlavně odliv penízků, kterých je stále nedostatek.

31.12.2008

Sláva vítězům, čest poraženým

Sezóna končí posledním závodem, ale ne tak docela. Celý rok se závodí, aby se na konci vědělo, kdo je nejlepší a pak se mu předal pohár. Vyhlašování výsledků je zajímavá akce, protože kromě té slavnostní atmosféry se setkáte po dvou měsících s lidmi jinde než v depu, jsou v civilu a nikde neřve žádná motorka s uříznutým výfukem.

30.12.2008

Pro body do kasáren

V neděli 24.6.2001 přivítalo město perníku a Semtexu účastníky závodů motocyklových dragsterů. V Pardubicích se jel závod na 1/4 míle na betonové dráze vojenského letiště.

30.12.2008

Se smůlou na patách do Maďarska

Ten, kdo nelitoval času a peněz a vyrazil na další podnik MČR motocyklových dragsterů do maďarského Kunmandarasu, zjistil, že se na bývalém vojenském letišti závody nekonají poprvé. Pořadatelé si vzali k srdci připomínky závodníků z loňského roku a připravili kvalitní závod skombinovaný s diváckou show.

30.12.2008

Češi na Slovensku a Maďaři v Čechách

Během uplynulých čtrnácti dní proběhly dva závody MČR Dragsterů. První se konal 9.6.2001 ve slovenských Piešťanech a druhý o týden později v Hradci Králové. Přes velkou vzdálenost se závodů na Slovensku nastoupila kompletní česká dragsterová špička.

30.12.2008

Dragsterová premiéra

Malá vesnička pár kilometrů od Plzně s vyasfaltovaným pruhem uprostřed polí, se stala dějištěm premiérového závodu MČR Dragsterů v letošním roce. Během víkendu od 26. do 27.5. 2001 pořadatelé z MC Cobra Tachov uspořádali závod ve sprintu na 1/8 míle, ve kterém se rozdělovaly první body do hodnocení MČR.

30.12.2008

MČR DRAGSTERŮ 2004

Alespoň pro mě začala letošní sezona výstavou Motocykl 2004. A podle kousků z dračích slují, které se zde nacházely bylo jasné, že v některých třídách, tedy těch nejlepších “nechci jmenovat , ale myslím tím např.Super Street Bike“ bude pěkně nabito. Již před, ale během této výstavy a i po ní nastává období klasického mlžení a nejasností, které snad každý jezdec nebo tým uplatňuje před nadcházející sezonou, aby se vše rozlousklo jako tradičně hned na prvních testacích nebo později na prvních závodech.

30.12.2008

Do Maďarska na guláš a na draky

Trošku z ruky, až ve vzdáleném maďarském Kunmandarasu, se 7.7.2001 jel další závod seriálu MČR motocyklových dragsterů. I přes velkou vzdálenost vyrazila z Čech početná skupinka závodníků, kterou již očekávala obrovská plocha bývalého vojenského letiště. Všem brala dech široká a dlouhá runway, na jejímž druhém konci proti nám v klidu startovalo letadlo, a opuštěné kryty s pozůstatky po ruské armádě. Asi největším hitem bylo konopí, které rostlo všude po příkopech jako plevel.

30.12.2008

Dragstery v Pohořelicích

Po více jak měsíční pauze se sjeli účastníci seriálu závodů MČR Dragsterů do Pohořelic u Brna. Závodníci a jejich týmy měli většinou dost času na provedení oprav a úprav na svých speciálech, a tak se daly očekávat vyrovnané souboje ve všech kategoriích na 1/8 mílové asfaltové trati.

30.12.2008

9 vteřinová hranice překonána

Drag Racing na německém Hockenheimringu byl, je a bude svátkem všech příznivců raketových startů. Přestože se letošní závod nepočítal do seriálu závodů ME Dragsterů, neovlivnila tato skutečnost vážným způsobem obsazení jednotlivých kategorií ani návštěvnost třídenního dragsterového maratonu.

30.12.2008

NitrOlympic

Tenisté mají Wimbledon, atleti olympiádu a příznivci raketových startů mají drag race NITROLYMPICS. Závody na německém Hockenheimringu byly, jsou a budou dragsterovým svátkem jak pro závodníky tak pro diváky. Víkend plný nepředstavitelného rachotu nadupaných motorů, dráždivých zplodin z nitrometanu a spálené gumy. Přestože se letošní závod nepočítal do seriálu závodů ME Dragsterů, neovlivnila tato skutečnost vážným způsobem obsazení jednotlivých kategorií ani návštěvnost třídenního dragsterového řádění.

30.12.2008

Souboj o poslední body

Koncem září se ke klání o poslední mistrovské body sjely dragstery do Kolína. Cena těchto bodů byla nesmírná, protože v některých kategoriích mohly určit konečné pořadí v MČR a zejména ve třídě Competition byla situace velmi napjatá. Takže hojně navštívený závod na 1/8 míle na úzké asfaltce, který se jel jako klasický sprint, sliboval opravdové drama.

30.12.2008

Dragstery jedou do finále

Co jsou dragstery snad každý ví, ale každý už neví, že se závody přehouply do závěrečné fáze a konec MČR Dragsterů 2001 se nezadržitelně přiblížil. Poslední trojici závodů zahájil sprint na 1/8 míle v Pohořelicích, na začátku září měly navázat 1/4 mílové Hoškovice a tečku udělal již tradiční Kolín. Takže ti, co to nestihli ani do Kolína se můžou jenom drbat za uchem, protože prostě padla. A že bylo na co koukat o tom není pochyb. Kvanta nových motorek a úprav během sezóny (Čmoudík Jirky Sýkory, Suzuki 1300 NOS od Švandů, Introš 1640 Romana Sixty, Ottova Aprilka a spousta dalších). Dragstery jsou totiž podívaná pro silné nátury a technické maniaky. Ale nezoufejte, v krátkosti se vrátíme k posledním závodům a na zimu se připravuje seriál článků o dragsterech a lidech kolem nich.

30.12.2008

Viva Italia

Pravou italskou pohodu jsme zažili při finálovém závodě Super Twin Top Gas série na letišti v italské Modeně. Hned na začátku chytl program časový skluz, ze kterého se během celého víkendu nedostal. Páteční technické přejímky, na které jsme pospíchali, nakonec proběhly až v sobotu a tím se harmonogram zhroutil úplně.

30.12.2008

Jaká vlastně byla

Řeč nemůže být o ničem jiném než o výstavě Motocykl 2002 z pohledu jednoho nezávislého nadšence.

30.12.2008

Až se jaro zeptá

Zima na příznivce motoristického sportu, zejména dragsterů, může působit dojmem nicnedělání a odpočinku, ale opak je pravdou. V dílnách a garážích se pilně staví, upravují a dolaďují speciály na novou sezónu. Jestliže loňská sezóna byla z pohledu nových strojů vyjímečná, tak ta letošní se tváří, že bude ještě vyjímečnější. Nové přírůstky o sobě dávají vědět do tříd Modi Twin, Modi Four, Dragster 600 a samozřejmě nesmíme zapomenout na královskou třídu Competition. Ale asi daleko zajímavější bude pár konkrétních případů.

30.12.2008

Zmoklá premiéra

Po dlouhém zimním očekávání konečně přišel den “D” a tím byly první závody letošního seriálu MČR Dragsterů, kde jinde než v Plešnici u Plzně. Na né příliš dlouhém a né příliš rovném letišti, ale s dobrou partou organizátorů byla pro několik stovek adrenalinu chtivých nadšenců připravena ta pravá podívaná v podobě sprintu na 1/8 míle.

30.12.2008

Blýskání na lepší časy

Týden po brněnské Dragster Mánii seriál MČR Dragsterů pokračoval 3. závodem na vojenském letišti v Pardubicích. Závodům přecházelo páteční běsnění přírodních živlů, ale naštěstí neměly vliv na kvalitu trati a ani na počet závodníků, snad jen způsobily slabší účast v diváckých řadách. V sobotu už byla obloha vymetená a bylo zaděláno na pořádný pařák. Depo se postupně plnilo a objevili se tváře, které si teprve teď odbývaly letošní závodnickou premiéru, mezi které patřil třeba Vláďa Kuna, Michal a Radek nebo Petr Bernát.

30.12.2008

Země dragsterům zaslíbená

Ten kdo vážil cestu do maďarského Kunmadarasu, rozhodně neprohloupil. Po přetrpěných sedmistech kilometrech na účastníky čekalo bývalé vojenské letiště o rozloze 700 ha, s 64 ůly, ale hlavně s perfektní betonovou plochou dlouhou bezmála 2,5 km a širokou cca 60 m.

30.12.2008

Pohořelice

Závodem na pohořelické silnici se seriál MČR Dragsterů definitivně přehoupl do druhé půle. Zdejší povrch přidělává vrásky nejenom jezdcům, ale i jejich mechanikům, protože je poměrně dost kluzký. Optimální nastavení převodů, seřízení spojky a ohřev gumy je sázkou do loterie. Nejjednodušší to mají Custom Twiny, které přijedou na start a odfrčí jako by se nechumelilo. S přibývajícím výkonem přibývají také starosti, jak nejlépe koně z motoru přenést na asfalt a ke všemu všechny ještě ráno vystrašil vytrvalý deštík, který naštěstí po osmé ustal a mohlo se začít.

30.12.2008

25.výročídragsterů u nás

Dragstery v Čechách letos slaví 25.výročí a jsou mezi námi daleko povolanější, kteří by měli zavzpomínat a podělit se o informace popřípadě fotografie z "pravěku" této činnosti. Doufám, že tyto strohé informace budou brzy doplněny.

30.12.2008

Destrukční podnik

Na to, že byl konec srpna vyšlo na hoškovický závod fantastické počasí. Pořadatelé si pro svůj jubilejní 10. ročník nemohli přát lepší počasí slunce svítilo a srážky v nedohlednu. Protože se jednalo o mezinárodní klání proběhly technické přejímky už v pátek večer a po dohodě byli opozdilci odbaveni v sobotu ráno. Ale času nebylo na zbyt, jelikož program měl být zahájen už v osm hodin. Do jedenácti hodin se měli stihnout tři kvalifikace, pak byla pauza pro dorazivší motorkáře a v jednu měl být zahájen vlastní závod.

30.12.2008

Nitrolympics 2002

již 17 let se v německém Hockenheimu koná největší dragsterový svátek a show. Dříve závod mistrovství Evropy, ale poslední dva roky podnik funguje volný závod a přesto je zájem diváků rok od roku větší. Loni se na závody přišlo podívat během tří dní okolo 60 000 diváků.

30.12.2008

Ohlédnutí za sezónou

Dávám k diskusi pár subjektivních názorů na dění v uplynulé sezóně. Budu psát jen o některých třídách, protože některé jsem vůbec nestihl sledovat.Je strašná škoda, že třída Junior nám tak opadla co se počtu jezdců týká .Je to prostě tím, že děti současných aktivních jezdců mají děti buď ještě moc malé a nebo naopak už odrostlé. Snad nám brzy nějaké dorostou a začnou jezdit. S přílivem dětí z venčí se moc počítat nedá.Sleduji hlavně třídy speciálů a Modi, do kterých stejně všichni buďto přejdou nebo časem skončí. Sériovky raději objíždějí pouťáky, které jsou pro ně zajímavější jak z pohledu nákladů, tak cen. Je to bohužel daň za to, že někteří z nás chtějí reprezentovat v zahraničí a tudíž musí být pod hlavičkou AČR. S tím se asi nic udělat nedá.

30.12.2008

Zhodnocení a průběh sezóny

v kategorii "Modi Twin" očima KDF

Letošní sezóna pro můj tým Knebl Drag Factory nebyla jednoduchá. Moje obhajoba loňského mistrovského titulu na KDF Aprilii RSV, co nejlepší umístění nového jezdce týmu Romana Sixty a bezchybná funkce pro něj v Knebl Drag Factory postaveného stroje KDF Honda SP1, byly dost ambiciózní cíle. Hlavně při pohledu na sílící konkurenci na obdobně připravených strojích (Jaroslav Kubeš - Aprilia RSV a Max Mrázek - Suzuki TL). Na obou strojích týmu bylo použito plno nových komponentů. Například Lock Up, Air Schifter, elektronika pro náš tým vyvinutá u firmy IgniTech a na mé Aprilii také NOS systém poprvé v kategorii "Modi Twin" použitý.

30.12.2008

První vítězství

Po otevření železné opony se svět měl možnost přesvědčit prostřednictvím několika jednotlivců, že i v České republice funguje cosi jako závody dragsterů, byť první účast českých jezdců byla míněna jako exotická rarita z východu. Vzhled a velikost strojů vzbuzovala útrpné úsměvy západní konkurence, ovšem výsledky nebyly až zas tak špatné. Několik slušných výsledků Václava a Radka Hutlových na doma vyrobených strojích řádně zamotalo hlavy týmů vybavených nejmodernější technikou za šílené peníze a najednou se o nás vědělo.

30.12.2008

Super Street Bike v Brně!!!

24. ledna mi přišel mail s potvrzením účasti Super Street Biků na mezinárodním závodě v Brně. Tak se završilo moje tříleté snažení přivést k nám kvalitní dragsterové třídy ze západní Evropy. První jezdce této kategorie jste mohli již u nás vidět před třemi lety na závodě v Hoškovicích. Turbo Kawa Williho Waileta a Yamaha FJ NOS Teddy Boemera byly první vlaštovky.

30.12.2008

Czech Drag Série před novou sezónou

Jak dopadla minulá sezóna vidíte v tabulce. Odjelo se osm podniků a to není špatné. Pořadatelé se snažili a většinou posunuli kvalitu zas o kousek dopředu. Ve dvou případech se musí letos změnit tratě na lepší a bezpečnější letiště – místo do Plešnice pojedeme do Hoškovic ( to je poslední novinka ) a kam to dají Kolínští, je ještě sladkým tajemstvím. Ale jezdit dragstery ve třetím tisíciletí po jednotlivcích už opravdu nejde.Všeobecně největší nadšení bylo na závodech v Brně. Skvělá trať a pořadatelsky báječně zajištěno. Snad jen kolize termínu s vytrvalostním ME a trochu vyšší vstupné byly vadami na kráse. O Kunmadarasu v Maďarsku nemá cenu psát, to se musí zažít! Závod okořenily startem Bernd Dietrich s Pro-stockem Suzuki GSX a Funny bike stejné značky vedený Mistrem Evropa Peterem Bosertem (toho jsem v závodě 200 metrů držel za sebou, bohužel se mu potom těch 700 koní chytlo a do cíle mě předjel – ale těch prvních 200 metrů jsem si opravdu vychutnával ). Dobře bylo i v Pardubicích na letišti a kvalitativně

30.12.2008

Systém NOS

Co to vlastně je, ten „nitrák“ nebo také “rajčák“? Jde o oxid dusný s chemickou značkou N2O. Z této značky je patrné, že je tvořen ze dvou částí dusíkem a z jedné kyslíkem. Během spalovacího procesu v motoru dochází při teplotě 162°C k dělení N2O čímž se uvolňuje kyslík.Tento přebytkový kyslík umožňuje efektivní spalování většího množství benzínu, který jezároveň s N2O vstřikován do sání motoru. Dusík způsobuje tlumení zvýšených tlaků ve válci, čímž vlastně kontroluje spalovací proces. Oxid dusný má také vynikající “mezichladící“ efekt, snižuje teplotu v sání o 17°až 20°C. Tato schopnost se také využívá při použití přeplňování motoru turbem nebo kompresorem.

30.12.2008

Vychytávky

Pneumatické řazení - Air Schifter a odstředivý přítlak spojky - Lock Up.
V závodech dragsterů, kdy každá tisícina sekundy rozhoduje o vítězství nebo prohře má použití tzv. pneumatického řazení (Air Schifter) mnohdy cenu zlata. Když vezmeme v úvahu, že na 1/4 mílové trati řadíme 5-6 rychlostí, tak nám součet prodlev při normálním a při pneumatickém řazení dá dost značný časový rozdíl.

30.12.2008

Výstava “MOTOCYKL 2003”

Jaro se nezadržitelně blíží a k tomu už neodmyslitelně patří výstava Motocykl, kde jinde než na výstavišti v Holešovicích. Davy lidí u pokladen a následně u vstupu, nablýskané dvoukolé krasavice a spousty propagačního materiálu, tak tomu všemu předchází maratón příprav a shánění. U dragsterového stánku tomu nebylo jinak.

30.12.2008

Tuplované Hoškovice

Byl konec dubna, na teploměru dvacet stupňů a na hoškovickém letišti na tohle roční období nezvykle velká koncentrace motocyklových dragsterů. Nešlo o žádnou halucinaci nebo přehlídku, ale o testovací den organizovaný Yvonou Kneblovou (KDP), první svého druhu v Česku. U našich západních sousedů už nějaký čas třídy Super Twin Top Gas a Super Street Bike využívají k doladění strojů před prvními závody testování v Luckau a u nás by se mohly uchytit Hoškovice.

30.12.2008

KDP hodnotí a děkuje

Knebl Drag Promotion pořádal 3.5. na letišti v Hoškovicích 1st Drag Day Mistrovství České republiky silničních motocyklů dragsterů.

30.12.2008

Hradec Králové

Další závod seriálu MČR Dragsterů se jel v Hradci Králové na bývalém vojenském letišti. Mouchy padaly vedrem a přesto se na startovní listině objevilo přes třicet jezdců. Některým bylo toto extrémně teplé počasí osudným. Není snadné změnit nastavení motoru, hlavně přípravy směsi, když se jeden závod odjel při 15°C po dešti a na druhý se teplota vyšplhala ke třicítce.

30.12.2008

Dragster Mánia

Pro příznivce silných motorů a brutálního zrychlení připravili pořadatelé z Enoly opravdovou lahůdku. V polovině června se totiž na mezinárodním letišti v Brně – Tuřanech uskutečnil další závod seriálu MČR Dragsterů, tentokrát obohacený o Mistrovství Maďarska, závod Top Gas Série a Super Street Bike.

30.12.2008

Kunmadaras

Když český závodník urazil přibližně 750 km směrem na Brno, přes Bratislavu a Budapešť stanul před vjezdem na bývalou gigantickou leteckou základnu sovětských vojsk. Ještě před několika lety tu v polorozpadlých barácích vegetovalo 10 000 vojáků starajících se o 700 ha plochy plné úlů a betonovou superdráhu. Při své šířce cca 60 m a délce 2,5 km je naprosto ideální plochou pro závody dragsterů. Neúnavný József Hadnagy s partou věrných zde už pátým rokem provozuje závody, které pomáhají i přilehlé vesnici Kunmadaras, což ocenil i sám starosta. Ale nejúžasnější na tom je, že každým rokem se úroveň závodů stupňuje. Vloni je okořenili svojí účastí Peter Bossert a Bernd Dietrich, ale největší skok byl letos.

30.12.2008

Drnholec

Neúprosné slunce, místy až nesnesitelné teplo, vinné sklípky kam oko dohlédlo a malé asfaltové letiště v poli – to byly indicie napovídající, že další závod seriálu MČR se jel v Drnholci. Honza Matoušek je velkým příznivcem dragsterů a tak i přes problémy se závodní plochou ( kvalitou povrchu a svojí délkou jen tak tak prošla u funkcionářů a hlavně její majitel není zřejmě příznivcem motocyklového sportu, protože se jelo nadobro naposled ) uspořádal pěkný závod. Škoda jen, že podobný zájem a nasazení nebylo ze strany jezdců. Ve všech třídách, kromě Competitionů je bylo možné spočítat na prstech jedné ruky.

30.12.2008

NitrolympX

Nasládlá vůně napenetrované trati, nekonečné řady sedadel na tribunách a depo plné supertechniky čítající tisíce koňských sil – tak to byla NitrompX v Hockenkenheimu. V pořadí již osmnáctý ročník se po delší pauze opět jel jako závod Mistrovství Evropy, takže se daly očekávat nelítostné boje. Víkendový program byl nabitý. Na jezdce čekaly čtyři kvalifikační jízdy, ojedinělá noční show, Jet Cars, pokus o překonání rekordu v počtu koní nastartovaných na jedné ploše a samotný nedělní závod.

30.12.2008

2nd Drag Day

Hoškovická dragsterová aréna letos už podruhé přivítala jezdce a příznivce nejrychlejších a nejsilnějších motocyklů na 2nd Drag Day. Vše bylo perfektně připraveno jen to počasí. Celé léto byla úmorná vedra, ale s blížícím se termínem závodů se počasí začalo kazit a vypadalo to na opakování jara, kdy dopoledne pršelo. Předpověď se naštěstí vyplnila do puntíku a mraky nadělily vodu během noci a ráno už na všechny čekala oschlá trať, svěží větřík a lehce pod mrakem. Ideální podmínky pro nadupané motory.

30.12.2008

Pohořelice

Poslední závod Mistrovství ČR se jel 14. září na jižní Moravě v Pohořelicích. Vždy krásně teplá a prosluněná Morava nás sobotu večer přivítala deštěm a zimou. Ráno však sluníčko ve studeném ránu věštilo, že bude hezky.

30.12.2008

Vyhlášení výsledků MČR

Každoročně na podzim se účastníci seriálu MČR Dragsterů scházejí k slavnostnímu vyhlášení výsledků.

30.12.2008

Zhodnocení sezóny

Nejkratší a nejrychlejší motocyklová disciplína se letos vyvíjela takto: První překvapení bylo už na podzimní schůzce pořadatelů. Poprvé v historii jsme měli více závodů, než kolik je podle řádů možno zařadit do seriálu Mistrovství ČR. Sešlo se zde 11. pořadatelů. Do kalendáře jsme zapsali povolených deset. Z toho jeden v Brně jako mezinárodní. Jeden podnik jezdíme v rámci mezinárodní spolupráce v Maďarském Kunmadarasi.

30.12.2008

SOUBOJE TITÁNŮ

Na semaforu už svítí obě bílá světla signalizující správnou polohu předního kola a motory zvyšují otáčky do startovacího omezovače. Následuje rychlý sled úkonů snad tisíckrát opakovaných, ve kterých sebemenší chybička rozhoduje o výsledku. Během okamžiku se rozsvítí tři žlutá a vzápětí zelené světlo. Start! Prudce puštěná spojka, maximum kroutícího momentu a plyn na doraz katapultuje stroje k čtyři sta metrů vzdálenému cíli. Pneumatické řazení sází jeden kvalt za druhým a cílovou fotobuňkou se prořítí za šíleného řevu neskutečnou rychlostí.

30.12.2008

O Richardovi

To, že dragster je speciálně upravený stroj přizpůsobený k dosažení maximálního zrychlení na 1/4 respektive 1/8 míle není nutné nikomu vysvětlovat. Kořením závodů jsou speciály, ale zapomínat se nesmí ani na sériové a modifikované třídy, které na sebe začínají upozorňovat svými výkony a v neposlední ředě i svým designem. Kdo viděl některé závody MČR , tak si jistě vzpomene na nepřehlédnutelnou a nepřeslechnutelnou postavičku Richarda Voltra prohánějícího se se svou Suzuki GSXR 1100 NOS ve třídě Modi Four, od letoška Super Street Bike. Pár otázek o závodění a věcech kolem nebylo od věci.

30.12.2008

SYMPAŤÁK Z OSTROVŮ

Nová sezóna klepe na dveře a tak by nebylo od věci se trošku nabudit a naladit na tu správnou dragsterovou frekvenci. Právě teď se hodí kontakty nasbírané při letních zahraničních výletech a vyměněné e-maily během dlouhé zimy. Né, že by v Čechách nebylo rozmanité startovní pole plné krásných a silných strojů, ale za Evropou přeci jenom trošku pokulhávají a navíc pro ně zbude spousty prostoru v dalších číslech. A také není k zahození se blíže seznámit s pohledem a přístupem k dragsterům špičkového jezdce, Evropského šampióna a spolupořadatele jedněch z nejlepších závodů v Evropě. Nejde o žádného obra a přesto si sedne za řídítka bestie s tisícikoňovým motorem a jen málo kdy je vidět se zamračeným obličejem.

30.12.2008

PRVNÍ NAVRČENÍ

Jak to tak vypadá z nenápadného letiště poblíž Českého ráje roste dragsterové středisko. Nebývá ve zvyku, aby se závody vracely na jedno místo víckrát za rok, ale do Hoškovic se dragstery sjedou celkem třikrát z toho jednou v mezinárodním složení. Navíc byl pro všechny licencované jezdce na poslední dubnovou sobotu připraven druhý ročník testovacího dne. Co to je snad každý pochopí.

30.12.2008

Divočina

Páteční velmi nevlídné počasí v sobotu ráno vystřídala polojasná obloha, pofukoval svěží větérek, prostorné depo se začalo docela slušně zaplňovat a před stolkem technického komisaře stála fronta strojů. Atmosféra jak má být před správným závodem MČR Dragsterů. O pořadatelství se postarali kluci z MC Cobra Tachov, sice trošku stranou od svého působiště – v Příbrami, ale kvalita závodů záleží hlavně na lidech a jejich přístupu. Jejich tradiční místo, malé letišťátko v Plešnici, už nevyhovovalo vysokým nárokům na kvalitu a délku trati stále rychlejších strojů. Původně se mělo jet v Hořovicích, ale zástupci Autoklubu opět vrtěli hlavou, že to není to pravé ořechové. Až se objevila Příbram s rozlehlým areálem letiště podobným tomu v Hoškovicích, akorát s asfaltovým povrchem.

30.12.2008

DRACI ROZTÁHLI KŘÍDLA

Po dlouhé zimní pauze draci opět roztáhli svá křídla a připravili divákům na prvním závodě nervy drásající podívanou. Stejně jako loni se začalo v Hoškovicích pod taktovkou Knebl Drag Promotion za vydatného přispění mladoboleslavských Baronů. Všechno klapalo a jediný kdo se snažil zkomplikovat situaci bylo počasí. Ale i to nakonec dostalo rozum. Potom už nic nebránilo tomu, aby Drag Day dostál svému jménu a pumpoval adrenalin do žil plnými dávkami.

30.12.2008

Drag Day II

Seriál MČR Dragsterů se k třetímu závodu opět přesunul do Hoškovic. Předcházející podnik se nevydařil podle představ organizátora ani jezdců. Letiště v Příbrami sice disponuje dost dlouhou dráhou, ale o její kvalitě nemůže být řeč. Na otázku:“Jak se mohlo stát, že byla Autoklubem schválena a po prvních jízdách uznána za nevyhovující?“ si musíme asi odpovědět sami. Trať se zkrátila z 1/4 na 1/8 míle a nakonec z toho byl volný závod, ovšem s reprezentativní účastí. Všichni už se těšili jak si na hoškovickém betonu spraví náladu.

30.12.2008

MČR v Kunmadarasu

Součástí Mezinárodního závodu dragsterů v maďarském Kunmadarasu bylo i naše české Mistrovství.

30.12.2008

NitrolympX 2004

„Ten, kdo nevěří ať tam běží“ tak tahle často slýchaná frázička rozhodně neplatí v případě dragsterového svátku NitrolympX v Hockenheimu, protože ten, kdo se v druhé polovině srpna nevydal na cestu za naše západní hranice už má prostě smůlu. Bude se muset smířit pouze s fotkami, články a možná nějakým zkráceným sestřihem na satelitní televizi.

30.12.2008

Dragstery zakončily

V sobotu 28 srpna zažilo Hoškovické letiště letos již naposledy hřmění motocyklů – dragsterů. Konal se zde třetí a poslední závod Drag Day 2004, který byl i posledním závodem seriálu Mistrovství ČR Dragsterů. Jezdce čeká již pouze jeden volný závod v Kolíně, a proto většina z nich ještě chtěla využít možnost k získání bodů do MČR.

30.12.2008

Drag Day III.

Do třetice se motocyklové speciály vrátily na hoškovické letiště, aby zde zakončily co tu před čtyřmi měsíci začaly – seriál MČR Dragsterů. Díky tomu, že se v Kolíně nepodařilo zajistit odpovídající trať, stal se z běžného závodu nervák, který rozhodoval o pořadí v konečném pořadí. Nejsledovanější třídě – Competition Dragster měla totiž čtyři adepty ( T. Sulek, O. Knebl, P. Bajer, M. Řehounek ) s šancí na titul a tak nervozita byla na místě. Doplnit je mohl Michal Ponca, ale o své mistrovské šance přišel den před závodem. Ojnici se moc nelíbilo týrání na brzdě a tak si udělala výlet z bloku ven.

30.12.2008

Dragstery v Polsku

V pátek 13.8.jsem s Radimem vyrazil na pozvání do Szyman na místní závody.Závody dragsterů v Polsku pořádají dva kluby. Jeden z Waršavy,“SSS“ pořádá na několika místech závody tuningových aut a motorky jezdí na těchto závodech jen v přestávkách mezi jednotlivými třídami. Ten druhý klub pořádá závody je na jednom místě a to hned čtyřikrát do roka. Na těchto závodech jezdí vždy v sobotu motorky a v neděli auta. Právě na poslední letošní podnik tohoto klubu jsme dorazili v pátek večer za deště. Cesta byla dlouhá a úmorná po špatných cestách. Ještě ten večer jsem poznal sílu technologií MMS. Naše dodávka byla obstoupena chlapci s mobily a fotili naši motorku i přesto, že byla zčásti zarovnaná vším co jsme sebou vezli. MMSky pak rozesílali na všechny strany, jako pozvánku na závody. V sobotu ráno ještě poprchávalo a moc nadějně to nevypadalo. Déšť se podepsal i na účasti jak jezdců, tak diváků. Do plánovaného začátku závodu ve 13,00 hod. se počasí umoudřilo a nějací účastníci a hlavně diváci ještě dorazili.

30.12.2008

Probouzení draků

Mají vlastně dragstery zimní spánek? Podle vyklizených ztichlých letišť to vypadá, že s posledním závodem končí veškeré aktivity okolo tohoto sportu, ale opak je pravdou. Teprve nyní mají jezdci se svými týmy dostatek času převést zkušenosti posbírané na závodech do hmotné podoby, do ještě nadupanějších mašin, které čtvrt míly prolétnou v ještě kratším čase. S blížícím se jarem cvrkot v dílnách nabírá na otáčkách. Není divu, každý chce být připraven co nejlépe a začíná se už z kraje května.

30.12.2008

Evropské Hoškovice

Není nad to slyšet řev nadupaného motoru a cítit ve vzduchu spálenou gumu a palivo, protože o tom dragstery jsou. Je to atmosféra, kterou buďto okamžitě zavrhnete a nebo vás beznadějně pohltí. Pro ty postižené co to mají na předpis byla na hoškovickém letišti připravena koňská dávka dragsterového adrenalinu v podobě mezinárodních závodů. Během slunečného víkendu se pod taktovkou Knebl drag promotion představilo přes šedesát závodníků z celé Evropy ( Maďarsko, Německo, Holandsko, Itálie, Slovensko a Česko ) a předvedli jak mají správné závody vypadat. K běžnému počtu sedmi tříd přibyla osmá a tou, stejně jako loni, byla atraktivní evropská třída Super Twin Top Gas, která spolu s Competitiony tvořila onu pověstnou třešničku na dortu.

30.12.2008

Kunmadaras 2005

Dragsterový kolotoč se točí na plné obrátky a po perfektních závodech v Hoškovicích se celý tento cirkus přenesl o 700 km více na východ – do maďarského Kunmadarasu. Malá vesnička uprostřed nekonečné roviny by sama o sobě tak zajímavá nebyla, ale to ohromné letiště v její blízkosti stálo za pozornost. Za dob Varšavské smlouvy zde byla největší letecká základna sovětských vojsk mimo hranice SSSR. Alespoň k něčemu to bylo dobré, protože po vyklizení areálu tam zůstala osiřelá betonová dráha široká dobrých 60 metrů a dlouhá přes 2,5 km. Potom nastala ideální konstalace – Maďaři jsou totiž zažraní příznivci motorek a sponzoři rádi a hodně investují – a dragstery měly zelenou.

30.12.2008

Svátek síly a rychlosti

Velikou výhodou příznivců dragracingu oproti jiným sportům je ta skutečnost, že nemusejí čekat čtyři roky a mají svoji olympiádu každý rok. Přesně dvacet let se sjíždějí stovky závodníků a desetitisíce diváků do německého Hockenheimu, aby slavili svátek síly a rychlosti. Hrdě si tam říkají „Home Of Speed“. Letošní závody nebyly výjimečné jenom svým kulatým výročím, ale také nejpočetnější účastí našich závodníků v jejich historii. Byl by hřích nevyužít možnosti poměřit se s jezdci světové úrovně a nevyzkoušet trať evropských parametrů.

30.12.2008

Poslední body

Všechno má svůj začátek a také svůj konec, mistrák dragsterů nebyl výjimkou. Poslední závod sezóny má vždy svoje kouzlo a u třetího závodu v Hoškovicích to platilo obzvlášť. V některých třídách bylo už o vítězích rozhodnuto, ale další místa byla nejistá a k tomu skoro dvouměsíční prázdninová pauza – všichni byli pořádně natěšeni. Jenom nejistota z počasí mohla přidělávat vrásky na čele.

30.12.2008

Poslední Burn Out

Tak už je to tady, teplé a slunné dny jsou ty tam a před námi nekonečná zima. Už se ani nepamatuji, kdy jsem slyšel řev dragsteru naposledy a to nás čeká ještě skoro šest měsíců abstinence. Uklidňuje mě jenom ta představa, že v tom nejsem sám a že se během tohoto relativně pasivního období narodí několik dalších dráčků, aby rozšířili startovní pole.

30.12.2008

Naučná stezka

Dubnové slunce už nabralo dostatečnou sílu a za nekonečnou zimou udělalo tlustou čáru. Zbytky sněhu okolo cest rychle zmizely, silnice oschly a na nich se objevili první nedočkavci na mašinách bez ohledu na zákeřný štěrk na krajnicích a v zatáčkách. I pro dragstery je to neklamným signálem k tomu, že první závody už jsou za dveřmi. Pod časovým presem panika a šrumec v dílnách nabírá maximální otáčky, vždyť testovací den je tu a od něho je to do prvních závodů opravdu kousíček.

30.12.2008

Draci nespí zimním spánkem

Zima je pro motorkáře velmi komplikované období, ale snad ještě víc pro příznivce motoristického sportu. Všude jsou hromady sněhu, mráz zalézá pod nehty a přesto si zarytý motorkář najde cestičku za řidítka v podobě zimního motokrosu, ledové ploché dráhy nebo třeba motoskijöringu. Naproti tomu motocyklový a především dragsterový fanoušek teoretik má pocit , že se nic, ale vůbec nic neděje. Opak je pravdou, v dílnách se ohýbá, sváří a montuje ostošest.

30.12.2008

Jak to vidí mistři – část 1.

O závodech superrychlých a nadupaných strojů se toho už napsalo hodně, ale názory a pocity těch, kteří zakoušejí každou jízdu šílené přetížení a krotí stovky koní jsou vždy velmi zajímavé. Oslovil jsem ty nejrychlejší z nejrychlejších, Honzu Koubitche Koubu – Mistra ČR v SSB a Michala Poncu – Mistra ČR v Competition Dragster, a položil jim několik otázek. Protože všechny jejich odpovědi jsou pro dragsterové příznivce určitě zajímavé dostal každý z nich prostor v jednom čísle. Jako první se představí Koubitch a Michal o měsíc později.

30.12.2008

Jak to vidí mistři – část 2.

Jak jsem slíbil, tak činím. Honza Kouba se vám představil v minulém čísle a teď je řada na nejrychlejším muži českého mistráku. Michal Ponca je dvojnásobný Mistr ČR a dlouholetý úspěšný reprezentant na Mistrovství Evropy ve třídě Pro-Stock Bike. Mimo jiné je i držitelem nejlepšího českého času a to 8,251 sec. Je to korunovace za dlouhodobé sbírání zkušeností na dragsterové scéně, vždyť na startovních listinách se objevuje od roku 1982 a ve třídě speciálů od roku 1994. Michal patřil mezi průkopníky čtyřválcové techniky a začátky se Suzuki GSXR nebyly jednoduché. Nyní je situace zcela jiná a cíl do nové sezóny také:“Když to vyšlo už dvakrát, tak to by bylo, aby to sakra nevyšlo i po třetí!!“

30.12.2008

Methylový dýchánek

První květnovou sobotu se konečně po dlouhé zimní pauze rozjel dragsterový mistrák na plné obrátky. Prostorné depo na hoškovickém letišti zaplnilo na pět desítek závodníků se svými týmy a jeho prohlídka tomu kdo se přišel podívat zabrala pořádnou chvíli. V každé třídě se totiž objevil nový jezdec a nebo nová motorka a tak se dala tušit zajímavá podívaná. Bezesporu největší zájem byl o modifikované třídy Super Street Bike, Modi Twin a třídy speciálů National a Competition Dragster.

30.12.2008

Pod taktovkou Maďarů

Venku vedro k padnutí v telce Mistrovství světa ve fotbale, tak má to cenu psát o nějakých motorkách, který dělal akorát rámus a hrozně smrděj?!? Samozřejmě, že ano, protože na hoškovickém letišti se po měsíční pauze opět sešly dragstery a tentokrát v mezinárodním složení.

30.12.2008

Drag Day 2006

Mezinárodní závod seriálu Mistrovství ČR - Czech Drag Serie

30.12.2008

Maďarsko – Kunmadaras

Dalším závodem Czech Drag Serie – Mistrovství ČR dragsterů byl mezinárodní závod v maďarském Kunmadarasu. Nejpočetnější zahraniční „delegace“ byla tradičně z Česka (23 jezdců). Ve třídě Top Gas startovali pouze čtyři jezdci. Ve třídě SSB startovali kromě našich a maďarských jezdců ještě ital Luca Carbonera a vynikající rakouský jezdec Markus Rottensteiner.

30.12.2008

V pekle horoucím

Na začátku července se pozornost všech místních příznivců dragsterů soustředila mnohem více na jiho-východ od dragpupku naší republiky než jsme byli dosud zvyklí. Kupodivu se další závod započítávaný do MČR Dragsterů nejel v Hoškovicích, ale v Maďarském Kunmadarasu. V bývalém areálu Sovětských vojsk je totiž přistávací dráha nebývalých rozměrů pokřtěná už pěknou řádkou dragsterových závodů.

30.12.2008

NitrolympX

Přestože se úroveň závodů v Čechách stále zvyšuje a představuje se více a více kvalitních strojů pořád máme kam vzhlížet. Zdárným příkladem je NitrolympX v Hockenheimu, kde se jezdí Mistrovství Evropy a není to ani tak daleko. Řev naplno rozjetého Top Fuel dragsteru musí být za dobrého počasí slyšet snad až v Praze :o) Když nikde nezakufrujete je to z hlavního města až na Hockenheimring okolo 550 km a za pět hodin se to dá zvládnout.

30.12.2008

Rozhoduje start

Pořadatelé dragsterových závodů jsou u nás ohroženým druhem, a tak si příznivci českého mistráku udělali pěkné letní prázdniny, aby se v plné síle první zářijovou sobotu do třetice sešli na hoškovickém letišti. Jako bonus za snažení byla připravena poslední porce mistrovských bodíků do celkového hodnocení, které bylo v některých třídách velmi vyrovnané.

30.12.2008

Koncem roku šrotu trochu

Závody speciálně konstruovaných monster na 1/4 mílové rovině jsou velmi atraktivní především pro blízký kontakt s jezdci, extrémně nadupané stroje, brutální zrychlení a v neposlední řadě o destrukce všeho druhu. Nic veselého pro závodníky a doprovod, ale žádané koření pro přihlížející diváky.

30.12.2008

Drag Day

V sobotu 5. května se na letišti v Hoškovicích u Mnichova Hradiště konal zahajovací závod seriálu Czech Drag Serie – Mistrovství ČR dragsterů - DRAG DAY 2007.

30.12.2008

Peklostroj se roztáčí

Značně dlouhý dragsterový absťák krátce přerušený pouze výstavou Motocykl a surfováním po netu na dobro odezněl. První květnovou sobotu se roztočil kolotoč závodů nejrychlejší, nejkratší a nejhlučnější disciplíny – MČR dragsterů. Svoje speciálně upravené nebo přímo postavené biky přivezly na beton hoškovického letiště na čtyři desítky závodníků, aby se poprali o první příděl bodů.

30.12.2008

Byla akce, byla show – turbo, rajčák, kompresor

Mezinárodní závody dragsterů se konaly 16.-17. června na letišti v Hoškovicích u Mnichova Hradiště. Tato jedinečná, velkolepá podívaná, přehlídka síly, techniky a jezdeckého umění přilákala na plochu letiště několik tisíc diváků, kteří se zájmem a s velkým údivem sledovali motocyklová monstra, která jsou speciálně postavená pro závody dragsterů, tj. pro závody na ¼ míle. Dosahují zrychlení z 0 na 100km/h za 1,2s. Daný úsek zdolávají kolem 8s kdy se cílem řítí rychlostí kolem 280 km/h.

30.12.2008

Dragsterové běsnění

Snad nikdo nečekal, že by mohl mezinárodní závod Drag Day v Hoškovicích nabrat takových rozměrů a dostat se do podvědomí jezdcům z celé dragsterové Evropy. V polovině června se na osvědčeném letišti sjelo přes 80 jezdců se stroji o výkonu od několika desítek až po několik set koní. Prestižní třídu Competition Dragster doplnily populární Super Twin Top Gas a H-D V-Rod Destroyer. Skvělá společnost.

30.12.2008

Každý den není posvícení

Závod v maďarském Kunmadarasu uzavírá první polovinu českého mistráku dragsterů a vydala se něj necelá polovina startovního pole, zejména jezdci třídy modifikovaných strojů a speciály. Sbírat body do hlouby Maďarska na bývalou základnu sovětských vojsk s runwayí jako hrom není totiž zrovna laciná záležitost.

30.12.2008

NitrolympX Hockenheim

Za oblakem ze spálené gumy hustým tak, že by se dal krájet je dragsterová trať a na ní proběhl XXII. ročník závodů NitrolympX. Po předchozích nezdarech, na kterých se z velké části podepsalo nevyzpytatelné počasí, se musel letošní závod obejít bez přídomku Mistrovství Evropy a k překvapení všech to nebylo na škodu. Pozvaní Češi sice díky tomu na 500 km vzdálený dragstrip nevyrazili, ale i tak byly jednotlivé kategorie hojně obsazené, tedy kromě Pro Bike Eliminator.

30.12.2008

3rd Drag Day 2007

Do třetice se sjeli příznivci hřmících motorů, prapodivných staveb a především brutálního zrychlení na letiště do Hoškovic. Sehraná parta organizátorů KDP a Baron byla připravena zakončit to co v květnu rozpoutala. Seriál závodů MČR Dragsterů měl před sebou poslední závod, který měl definitivně rozhodnout o vítězích a poražených.

30.12.2008

Suma sumárum

S příchodem podzimních plískanic definitivně vzala za své dragsterová sezóna, protože se širokou pneumatikou bez vzorku to na mokrém betonu plném spadaného oslizlého listí prostě nejde. Ono i jezdci, doprovodný personál a samotné stroje toho měli po nabitém programu čtyřměsíčního bláznění až až a na zimní pauzu se všichni těšili jako na boží smilování.
Celá tahle hlučná paráda začala výstavou Motocykl 2007, kde se představil výběr několika draků z různých kategorii. Díky patří všem, kteří motorky přivezli a pomohli s budováním svatostánku v malé sportovní hale. Odměnou jim byl značný zájem návštěvníků výstavy, nekonečné laviny dotazů a salvy blesků cvakajících foťáků.

30.12.2008

Mládí vpřed !!!

Loňská sezóna Czech Drag Serie – Mistrovství ČR dragsterů byla z mého pohledu vedoucí dragsterového střediska Czech Drag Centrum úspěšná. Velice povedený a nezapomenutelný mezinárodní závod v Hoškovicích, dva noví pořadatelé – Warriors Pilsen MC a Motoklub Predators. Noví jezdci, nové stroje, nové rekordy.

30.12.2008

Generálka

Možná je to trošku přehnané mluvit o generálce, ale po dlouhých měsících se zase z letiště v Hoškovicích rozléhal řev nadupaných motorů a dragstery daly o sobě vědět. Poprvé se sice letos předvedly v honosné expozici na výstavě Motocykl 2008, ale to bylo jenom pro lačné pozorovatele a obhlížeče. Nablýskaný speciál sice působí impozantně, ale bez natočeného motoru a ze zadní gumou ve zběsilém burn outu to prostě nemůže být nikdy ono.

30.12.2008

16. Drag Day

14.-15. června se konal na letišti v Hoškovicích další závod seriálu Czech Drag Serie – Mistrovství ČR dragsterů – DRAG DAY 2008, tentokrát mezinárodní závod s účastí jezdců z Česka, Německa, Holandska, Švýcarska, Belgie a Itálie.

30.12.2008

S nádechem Evropy

Je to k nevíře, ale letošní závod Drag Day s přívlastkem mezinárodní se zapíše s pořadovým číslem 16. Docela slušná bilance a výdrž na dnešní dobu plnou raketových vzestupů a dramatických pádů. Hoškovice si udržují vysoký standard a vždycky jednou do roka je tu pro nás přichystaný bonus v podobě mezinárodních závodů s třídami Top Gas a V-Rod Destroyer

30.12.2008

Kunmadaras 2008

Letos byl vyjmut International Drag bike Day v maďarském Kunmadarasu ze seriálu MČR Dragsterů i přes to 4 jezdci společně s doprovodem vyrazili na Dragsterový Olymp východní Evropy. Celou cestu na závodiště padal vydatný déšť, který po příjezdu na letiště ihned ustal. Jako jeden z prvních teamů dorazil k překvapení všech na závody dobrodruh Jirka „ Smoker“Sýkora, který vybavil svou stařičkou Suzuki Katana systémem NOS a přijel na závody za dobrou atmosférou.

30.12.2008

Nejlepší čas v Tchořovicích? 209,751s

Další závod seriálu MČR Dragsterů se jel poslední červnovou sobotu v jihočeských Tchořovicích. Depo sice tentokrát zrovna nepraskalo ve švech, zúčastnilo se pouhých 34 jezdců, zato diváci se dostavili v opravdu hojném počtu.

30.12.2008

Grand Nationals Luckau

Je to k podivu, že pro disciplínu pocházející z kolébky demokracie a svobody za velikou louží skýtá bývalý východní blok nevídané možnosti. Okupační vojska spojeneckých armád ubíjela svobodu, ale také budovala spousty megalomanských letišť pro okřídlené hroty ozbrojených sil. Stále se píše o Hoškovicích a nebo Kunmadarasu, ale pár při tom pár kilometrů za hranící směrem na Berlín se nachází podobný areál opuštěného letiště.

30.12.2008

Draci ve finále

Pravidelně se s koncem prázdnin nezadržitelně blíží i konec českého dragsterového mistráku, který s sebou přináší rozporuplné pocity. Jedni jsou šťastní z dosažených výsledů, druzí zase naopak a taky se najde skupinka, která je zklamaná jen z toho, že se za celou sezónu pořádně nesvezla a musí čekat až na příští jaro.

30.12.2008

Nitromethanová závislost

Neexistuje věc, na které si nedokážete vypěstovat závislost. Lidi jsou různě ulítlí a když se jednou dostanete do oblaku dýmu z pořádného burn outu okořeněného spáleným nitromethanem a řevem tisícovek koní jste v tom až po uši. Nic vás z toho už nedostane. A jelikož je tahle kombinace u nás nedostupná musíte vyrazit ven, třeba na NitrolympX.